Een heel eind - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Jor= - WaarBenJij.nu Een heel eind - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Jor= - WaarBenJij.nu

Een heel eind

Door: Joris

Blijf op de hoogte en volg Jor=

27 December 2003 | Chili, Punta Arenas

In mijn hoofd lijken uiteinden van continenten op elkaar. Zo denk ik bij Alaska aan cafés zoals hier in Punta Arenas. Ik zag hier net voor de 2e keer een man (net een eskimo) zich staande houden in de deuropening van een schimmige kroeg met kerstverlichting. Midden op de dag ladderzat. Het leek of hij nauwgezet zijn stap over de drempel naar buiten aan het overwegen was.

Vooral in Ushuaia wordt benadrukt dat je het eind van de wereld hebt bereikt. Het wordt ook wel ´Puerto del fin del mundo´ genoemd. Maar als ik uit het raam keek in de meest zuidelijke stad op aarde, vanuit het enige gebouw met 4 etages in het centum, zag ik het Beagle Kanaal met aan de overkant de besneeuwde bergtoppen van Chili.
Voor US$ 70 kon je erheen. Het eind van de wereld voorbij. Er zijn alleen ´no regular sailings´ en geen officiële grensovergangen. Vanuit datzelfde raam zag ik dat het op de langste dag van het jaar in het Zuiden niet donker wordt. Mijn kompas wees precies naar het punt waar het het lichtst bleef. De 175 verlichte raampjes van een groot wit cruiseschip werden verdubbeld in het rimpelloze water en de 50.000 bewonders van Ushuaia deden ook al vroeg hun lichten aan. De slechts 2 tvzenders en 1 enkele ontvangbare radiozender verraden hoe zuidelijk de stad ligt. Maar de levendigheid van het stadje doet anders vermoeden.
Voor mij was Rio Gallegos, dat een paar 100 km noordelijker ligt, het eind van de wereld. Omdat de bus naar Ushuaia soms vol zit, overnacht daar zo nu en dan iemand van buiten. Het rechthoekige stadje straalt verloren hoop uit. Bij het busstation is een meertje aangelegd en omdat waarschijnlijk daarom horden toeristen zijn beloofd, is er een soort puntig Zwitsers chalet tegenaan gebouwd met een mooi uitzicht op het meer, dat nu half leeggelopen lijkt waardoor illegaal gedumpte autobanden de lage oevers sieren. Als je rechtdoor blijft lopen in Rio Gallegos kom je vanzelf bij de rivier Gallegos die bijna in de baai Ultima Esperanza (Laatste Hoop) aan de Chileense kant van het continent ontspringt. Bij eb ontstaat een strand van stenen en schuimt de rivier over drijfzand. Een roodgele boot verstoort de bruine en grijze tinten die - toen wij er waren - onzichtbaar overliepen in de mistige lucht waar af en toe de zon een beetje doorbrak. De roze en zwarte stenen waarmee een degelijke boulevard is aangelegd, waren zo schoon dat je je niet kan voorstellen dat er wel eens iemand over flaneert. Op een lege parkeerplaats lagen lege bierflessen. Terug in het centrum eisten havenarbeiders in vuile blauwe pakken ´een oplossing´ (queremos una solucion) door autobanden in de fik te steken. De versierde kerstboom bij het park verdween in de rook van smeulend rubber. De stank maakte van een wandelingetje door het park een wedstrijdje wie-het-langste-zijn-adem-in-kan-houden.
Aan het eind van de stad roestten vijf opgebaarde stoomlocomotieven weg op een terrein waar alleen nog karkassen stonden van wat ooit fabrieken waren. Ik zag voor me hoe deze locomotieven wagons door de oneindige vlakte van Patagonië trokken, achtervolgd door cowboys, en hoe de mensen erin naar de einder staarden en verlangend uitkeken naar het eindstation Rio Gallegos; mijn eind van de wereld.

  • 27 December 2003 - 22:30

    Henk:

    Om 23.30 ned.tijd nog even kijken of er een bericht is en dan meteen al weer jullie verslag met heel veel belangstelling tot mij genomen. GEWELDIG. Wens jullie goede start in 2004.

  • 28 December 2003 - 03:21

    Peter En Micha:

    Hallo daar,
    tof dat jullie ook in Rio Gallegos zijn geweest. Het is echt vreselijk daar! Punta Arenas is een stuk beter. Broodje Chaccarero al getest? Wij gaan terug naar huis na vijf bizarre weken in Vietnam.

    Groetjes en succes in Torres del Paine!

  • 28 December 2003 - 11:28

    Opa En Oma:

    Beste Joris en Astrid,
    Wwensen jullie vast een goed (of moet het zalig zijn ?) uiteinde en voorspoedig begin van 2004.
    Leer van je verslag nog wat aanvulling opp mijn aardrijkskundeles. Kan alleen de Holland-Amerikalijn niet helemaal plaatsen. Komt die daar ook langs ?
    Opa en Oma.

  • 28 December 2003 - 12:02

    Willem:

    Prachtig treurig, daar. Daarbij passen die lege glazen die natuurlijk eens vol waren, wonderwel. Vul ze rijkelijk op 31/12. Mooi om er op deze wijze bij te kunnen blijven.
    Hanneke en Willem

  • 28 December 2003 - 21:16

    Walb:

    mooi jor!

  • 29 December 2003 - 10:10

    Martijn:

    Ziet er super uit!
    Hee niet om het een of ander maar ik zit 15 t/m 18 Januari in Paramaribo. Dus ik dacht... Laten we in het midden meeten.
    Groet Martijn

  • 29 December 2003 - 18:09

    Linda:

    Hallo dan!,
    weer even een groet uit Guetemala, Panachel,
    Lago de Atitlan waar we
    morgenochtend weer vertrekken
    naar de grens van Mexico om in San Christobal oud en nieuw te vieren bij een oud collega van Inge die daar woont.
    Geweldig om af en toe even jullie
    website de foto´s en verhalen in te duiken.
    Wij hebben nog 10 dagen over,zucht en denken er aan
    om toch maar dat gedroomde hotelletje hier te beginnen...De verkiezingen
    zijn hier 1 dag achter de rug en Oscar Berger is de nieuwe president van Guetemala. Gister mocht er
    de hele dag niet gedronken
    worden, aparte gewaarwording. Bescherming tegen zichzelf.
    Nou assie en Joris alvast
    voor oudjaarsavond een
    toost op jullie en voor het nieuwe jaar nog heel
    veeel mooie belevevissen
    aan het einde van de wereld.
    groet Linda en Inge

  • 29 December 2003 - 21:18

    Walb:

    hallo dan, ik heb zoiets van, toppertje!

  • 30 December 2003 - 10:02

    Spap:

    Hallo alebei
    alweer een een leuk bericht.
    alvast een goed uiteinde en zoiets als bij Fleur op de wc op het bord staat.

  • 30 December 2003 - 16:27

    Huib:

    he luitjes,
    veel plezier met oud en nieuw en maak er nog iets heel moois van de komende maanden. maar daar ben ik niet zo bang voor eigenlijk

    audoe!

  • 31 December 2003 - 13:32

    Claudi:

    Wederom geweldig om jullie verhaal te volgen. Mooie en tekende beelden ook. Voor het nieuwe jaar wens ik jullie het beste en veel meer en natuurlijk nog veel mooie ervaringen daar.

  • 31 December 2003 - 14:05

    Oma.:

    Lieve wererldreizigers, laat de kurk flink knallen, dan doen wij het ook. wij genieten heel erg van jullie\ verhalen. Wanneer komt jullie boek uit////
    Veel liefs oma Cis.

  • 31 December 2003 - 16:28

    Walb:

    jor&as! wij hebben het ook fijn!

  • 01 Januari 2004 - 08:10

    Spap:

    Allemaal een gelukkig en gezegend 2004.

  • 01 Januari 2004 - 13:39

    R\o/:

    Gelukkig nieuwjaar!

  • 03 Januari 2004 - 12:30

    Eline:

    Hé hoe bevalt het daar in het nieuwe jaar? De beste wensen voor dit jaar, dat jullie maar snel terug mogen komen want ik mis jullie!!!! Nee hoor, geniet lekker van jullie heerlijke reis. Hier gaat alles prima, Mats slaapt weer wat beter en wij dus ook. Hij begint nu al een beetje te praten, is erg leuk.

    Verder hebben we het huis nog niet verkocht maar we hebben geduld, begint wel langzaam op te raken.

    Hoe hebben jullie oud en nieuw doorgebracht?

    Groetjes van het hele gezin

  • 03 Januari 2004 - 20:14

    Yvonne:

    Jeetje,
    Kijk ff op schoolbank.nl, en zie daar mijn oud klasgenootje/vriendinnetje van het Lucas staan met een vermelding van deze site, en zo gaat er een wereld verder voor me open.
    Hoe is alles????
    Erg leuk te weten hoe het tegenwoordig gaat.
    Zal het zeker blijven volgen.
    Iniedergeval een geweldig 2004 toegewenst (daar en waar dan ook) en wie weet tot ooit...

    heel veel groetjes uit Baarle-Nassau,
    Yvonne Meijvis
    (yvonne.jansen-meijvis@planet.nl)

  • 04 Januari 2004 - 10:11

    Len&mars:

    jor&as: het allerbeste voor het nieuwe jaar, geniet ervan!
    -wij wachten trouwens ook op jullie boek...-

    En ja hoor: Vincenzo! hahaha, wat geweldig! Wees gegroet!!

  • 04 Januari 2004 - 11:48

    Leonard & Eline:

    De dollar staat nu op 1.2584 dus jullie kunnen weer 6,4% langer blijven!

  • 04 Januari 2004 - 15:45

    Sjoerd Douwe:

    Hallo, Joris en Astrid, mag ik jullie een heel groot compliment geven over jullie site, ik heb zelf ook een waarbenjij.nu site. En toen ik me hier op St Maarten aan het vervelen was heb ik heel veel waarbenjij.nu sites bekeken, en die van jullie is toch wel verreweg de mooiste, TOP foto's en hele goeie verhalen. Heel veel geluk en plezier op jullie reis.
    Nogmaals TOP Site
    Groet, Sjoerddouwe

  • 05 Januari 2004 - 01:50

    Caron:

    feliz nuevo año y un beso desde isla holbox!

  • 05 Januari 2004 - 11:15

    Ratje:

    Ik sluit mij aan bij ' Sjoerd Douwe' Jor= ietsje minder mag wel hoor ;-)

  • 05 Januari 2004 - 21:41

    Frank & Lus:

    Gaan jullie nog naar Paaseiland? Of wachten jullie nog even? Gelukkig nieuw jaar!

  • 06 Januari 2004 - 06:55

    Remko:

    Merry new year ! Klinkt als een goede plek voor een nieuw club med circus!Wij hebben alleen the leopard nog niet gezien. Kaart van camera vol en nog 6 dagen vakantie..ik wil ook een portable brandertjeGroet Remko

  • 06 Januari 2004 - 09:13

    Mart En Annelies:

    we zijn weer thuis en kunnen weer genieten van jullie reisverslagen.
    prachtig.

  • 06 Januari 2004 - 12:41

    Fleur:

    nog een heel gelukkig nieuwjaar gewenst!
    ben maar in honderd jaar eenzaamheid gaan lezen.
    zeg joris, heb jij je laten inspiren of was je altijd al zo'n romanticus?
    p.s. heb inderdaad geen e-mailadres

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Punta Arenas

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2004

SchepVla

16 April 2004

Dansen

01 April 2004

Amerikanen

20 Maart 2004

Muilezeldrijvers

11 Maart 2004

Kegelrechtzetter
Jor=
Actief sinds 29 Okt. 2003
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 229796

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: