Teenslippers - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Jor= - WaarBenJij.nu Teenslippers - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Jor= - WaarBenJij.nu

Teenslippers

Door: Joris

Blijf op de hoogte en volg Jor=

12 Februari 2004 | Argentinië, Salta

Met een teleurgestelde blik keek ze naar onze plastic slippers. Het lukt mij al een tijdje om dagenlang op teenslippers te lopen. Meer uit noodzaak dan uit vrije wil. Mijn Teva´s (open sportschoenen die volgens Bever Zwerfsportwinkels op een reis als deze niet mogen ontbreken) gaan na een dag stinken, deels door mijn zweetvoeten maar voornamelijk door de laagjes stof en straatvuil die zich ophopen in de ribbels aan de bovenkant van de schoenzool. Voor mijn dichte sportschoenen, die ik niet zonder sokken durf te dragen, is het écht te warm.
Nadat ze tevergeefs, verleidelijk met 1 oor tegen haar schouder, heupwiegend en fluisterend om kleingeld had gevraagd - haar schoenpoetsdoos onder haar arm geklemd - vroeg ze: "Waar komen jullie vandaan?". "Holanda." Tevreden humde ze wat. Ik was benieuwd wat ze dacht. Ze keek richting Astrid, die de afgelopen dagen aan het verslaan was in ons reisverslagenboek; ons verblijf bij Sra. Martha, wijnproeverijen in Maipu en de tevergeefse tocht in een huurauto richting Villavicencio, op zoek naar het ´balcon´ dat ons een uitzicht op de Aconcagua (6992m) had moeten geven.
"Is dat je zus?", vroeg ze. "Nee, mijn verloofde", antwoordde ik. Ze begreep er niets van. "Mi novia.", probeerde ik nogmaals. "Oh, je verloofde!" Ze herhaalde wat ik zei maar nu met de klemtoon op het juiste gedeelte van ´novia´. Toen verdween ze achter de pilaren aan de kant van het plein van de 9e juli, waar wij op een inmiddels leeg terras coca-cola light en verse sinaasappelsap dronken.
5 minuten eerder had ik (at random) 50 pesocent aan een klein jongetje gegeven dat mij een kartonnetje met de heilige maagd van Milagro had gegeven. Met op de achterkant de tekst: "Oración a Nuestra Señora del Milagro Virgen amada del Milagro acógeme bajo tu amparo y protección todos los días de mi vida." Op haar hoofd droeg ze een gouden kroon die niet te tillen moet zijn geweest.
50 pesocent (centavos) is slechts 15 eurocent, maar deze kinderen komen in grote getalen aan je tafel staan. Van Argentijnse terraszitters hebben we al de gewoonte overgenomen om een stuk brood of een leeg blikje aan te bieden.
De meeste kinderen bedelen niet zonder meer. Ze bieden je eerst buigbare of enorm grote potloden aan of afbeeldingen van lokale heiligen of klemmetjes en lintjes voor in je haar. (Ik draag mijn haar sinds 2 weken (sinds Talca) weer goed kort.) Als je die (zinloze) waren niet wilt, vragen ze of je toch niet wat ´moneda´ kan missen. Oude oma´s bedelen nog met de hand, op een klein krukje langs de straat.
Op een busstation, op weg naar Salta, zag ik een kromme vrouw zonder tanden (ze leek net een aapje) een prullebak doorzoeken, waarin net het vuil van onze tot dan toe 15 uur durende bustocht was gestort. Ze moet in de 90 geweest zijn. Een jongetje met een witte kralenketting met kruis om zijn nek, dat voor ons in de bus zat - en wiens vader bijna een fles wijn gewonnen had met de Busbingo maar omdat 3 passagiers tegelijkertijd ´bingo´ hadden, greep hij na loting net naast de prijs - bracht haar eerst water en daarna brood dat over was. Beide keren werd hij warm bedankt met een smakzoen op elke wang. Meer geluid leek het vrouwtje niet te kunnen maken.
Het jongste bedelaartje dat we tot nu toe ontmoet hebben, stond bij de uitgang van het restaurant Caro Pepe in Mendoza. Hij had vuile zwarte handen en droeg een kapot T-shirtje. Hij was 7 decimeter hoog. Wij verlieten na 6 gangen de ´Tenedor Libre´; een zelfservice restaurant waar men zich voor een vast bedrag onbeperkt tegoed kan doen aan al het goeie wat de Argentijnse keuken te bieden heeft. Hem hebben we minstens 2,5 peso gegeven.

  • 13 Februari 2004 - 06:10

    Walb:

    ..probleemvoeten..

  • 13 Februari 2004 - 08:20

    Opa:

    Waren al bang, dat jullie gekidnapt waren na al die tijd zonder berichten. Maar het laatste bericht maakt het weer goed, behalve de voeten dan ! Groeten van Oma en Opa.

  • 13 Februari 2004 - 08:47

    Noud:

    De reisverhalen worden steeds ingetogener. De poetische geesten rijpen onder de Latijnse zon. Goed werk!
    Wij hebben de krokodillen van de Orinoco overleefd. Prachtige tocht (1 week) gemaakt door Venezuela, ik heb goeie tips...
    Groet,
    Noud

  • 13 Februari 2004 - 09:00

    Annelies:

    wat een heerlijk reisverslag!
    en een tip : koop een paar lederen slippers!

  • 13 Februari 2004 - 10:12

    Len:

    jor&az, echt hele fijne verhalen. Ik kijk altijd uit naar jullie berichten!
    Mooie pica's weer, zeg.

  • 13 Februari 2004 - 11:36

    Claudi:

    Wederom een mooi sfeerbeeld dat jullie in jullie verslag neerzetten. Ben nu al benieuwd naar jullie volgende verslag. Fijn leesvoer.

  • 13 Februari 2004 - 16:07

    Leenx:

    oeh dat ziet er weer goed uit allemaal..
    wij vertrekken morgen met de thalys naar een weekje sneeuwborden

  • 13 Februari 2004 - 17:32

    Linda:

    nog even Joris
    en dan zullen de blaren
    zich ook aan je openbaren
    vanwege het stukje
    rubber Teva dat een
    schurende werking veroorzaakt net onder het uitstekende bot op je enkel.Hoe heet dat bot eigenlijk..?

  • 13 Februari 2004 - 19:49

    Pamela:

    ik zeg; talkpoeder

  • 14 Februari 2004 - 13:48

    Bijker@tref,\.nl:

    Mooie reis maken jelui !!!! Net van je liefhebbende ouders gehoord; groeten van de oude lui, die nu in huisduine - of all places ! - zijn,
    het allerbeste,
    Wiebe / Yolande

  • 14 Februari 2004 - 14:48

    Xxx:

    happy valentijn to all.

  • 16 Februari 2004 - 08:29

    Marion:

    Na al die mooie verhalen van jullie kan ik bijna niet wachten tot wij weg mogen naar het bijzondere Finland... nog 14 werkdagen...

  • 16 Februari 2004 - 14:47

    Frank:

    Inderdaad; Azzie had zo mijn zus kunnen zijn!
    Ik zag dat mijn geliefde vanuit San Fran?/Los Angeles?/San Jose? ook een reactie heeft geplaatst. UIteraard één van praktisch grote waarde, dus onmiskenbaar van de hand van Pam. Mocht je nog inchecken op deze site, Pam: dikke kus uit Rotterdam

  • 16 Februari 2004 - 18:06

    Ratje:

    hmmm,... lekkur zwijmelen vanachter mijn bureau...

  • 17 Februari 2004 - 21:32

    REM:

    JORSJE EN AS ! AL OVER DE HELFT ! MOOI WEER. GROET REM

  • 19 Februari 2004 - 10:10

    Remko:

    Jor en As: let op het mailtje van Arnoud !!Groet Remko

  • 20 Februari 2004 - 16:09

    Abve:

    Joris gefeliciteerd, je bent vernoemd!

  • 23 Februari 2004 - 12:35

    Oma.:

    Lieve wereldreizigers, zo te zien genieten jullie nog volop. Joris probeer ook eens te glimlachen, je kijkt altijd zo ernstig. Ook weer niet overdrijven,omdat je Oma het vraagt., Geniet ze, dikke Oma zoenen,m daaaag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Salta

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2004

SchepVla

16 April 2004

Dansen

01 April 2004

Amerikanen

20 Maart 2004

Muilezeldrijvers

11 Maart 2004

Kegelrechtzetter
Jor=
Actief sinds 29 Okt. 2003
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 229800

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: