Bob Marley - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Jor= - WaarBenJij.nu Bob Marley - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Jor= - WaarBenJij.nu

Bob Marley

Door: Joris

Blijf op de hoogte en volg Jor=

29 Februari 2004 | Bolivia, Uyuni

Sinds wij een paar jaar geleden met een Lonely Planet van Cuba in de hoofdstad van Yucatan, Cancun, besloten richting Guatemala te reizen en daardoor onvoorbereid met een volle, gele 'Canadian Bleubird'-schoolbus in de richting van Belize City reden, draai ik weer met enige regelmaat de cd 'Legend' van Bob Marley. De bus was gevuld met gedrongen Mexicanen, indiaanse vrouwen met fruit, achter ons een Scandinavische toerist en verder zaten er nog een aantal boomlange negers en ietwat gezette negerinnen om ons heen. De bankjes in dergelijke bussen bieden precies genoeg ruimte voor twee Amerikaanse of Canadeze schoolkinderen. Het gangpad tussen de bankjes is precies smal genoeg voor gezette negerinnen (en voor indiaanse vrouwen met veel rokken aan) om met 1 bil op het rechter en met 1 bil op het linker bankje te zitten. Zo lukte het in Belize om met 5 volwassenen op 2 bankjes naast elkaar te zitten. Uit de luidspeakerboxen voor in de bus schetterde Bob Marley's 'Redemption Song' en de ongeveer 55 passagiers, die minstens 5 verschillende talen spraken, humden allen de tekst mee; '... and all I ever have ... these songs of freedom.'
Ik herinner me nog goed dat een gezette vrouw binnen kwam met 2 kinderen aan de hand en 1 tegen haar borst. Met haar blik vroeg ze toestemming om 1 van de kindjes op mijn schoot te planten. Ik stemde toe en binnen 5 minuten viel het zwarte, warme lijfje diep tegen mijn borst in slaap. De bus schommelde op het ritme van de reggae in de richting van de hoofdstad van het voormalig Brits Honduras.

Tijdens onze tocht de afgelopen 4 dagen door de zoutvlakte bij Uyuni en omgeving schommelde onze hoofden (mede door de slechte wegen) op hetzelfde ritme. We deelden onze 4x4 met de Engelse Joanna, Nathalie uit de buurt van Almelo, de 22-jarige en vloeiend Spaans sprekende Duitse Anna en Firgel from Ireland. De jeep werd behendig bestuurd door de 31-jarige, maar ouder lijkende, Boliviaanse gids en kok Eloy. Toen het Bob Marley-bandje gedraaid werd, stelde de stille chauffeur na drie nummers voor het eerst uit zichzelf een vraag. Hij wilde graag weten wie toch die zanger was. Verbaasd keken de Europeanen in de Toyota elkaar aan. Eén voegde er zelfs aan toe: 'Apperently they don't seem to know the Rolling Stones overhere either...!'
Op kant B van de casette had het zusje van Anna de Duitse versie van 'Bare Necessities' uit de tekenfilm Jungle Book over een deel van de Redemption Song opgenomen. Op de derde dag van de tour door de adembenemende en stoffige landschappen, dreigde de casette het te begeven, waardoor het alleen nog lukte om een klein stukje Bob en een groot stuk van het jolige tekenfilmlied af te spelen; 'Probiers's mal mit GemÜtlichkeit, mit Ruhe und GemÜtlichkeit ... alle Sorgen Über Bord ... und wenn du stehts gemÜtlich bist und etwas appertitlich ist, dann nimm es dir egal von welchem Ort!' (Of iets dergelijks...)
De 4e dag vroeg Eloy of we dat ene bandje weer op konden zetten. Om onbegrijpelijke redenen draaide de casette weer zonder problemen alle nummers van The Legend (inclusief de gehavende Redemption Song). Toen wij de stad Uyuni weer bereikten, heeft Anna de casette als dank voor de 4 bijzondere dagen, de goede sfeer, het lekkere eten en de boeiende uitleg bij 's werelds meest bizarre landschappen aan Eloy gegeven.

  • 29 Februari 2004 - 23:12

    Walb:

    yah!

  • 01 Maart 2004 - 07:50

    Opa:

    Mooie foto's, leuk verhaal, zij het korter dan gebruikelijk.Ben benieuwd hoeveel landen er nog volgen.
    Groeten ook van Oma.

  • 01 Maart 2004 - 09:05

    Marion:

    Gisteren toevallig Peru (ja ja ook het zandsurfen in Ica was erop) op tv gezien. Bolivia lijkt heel erg op Peru, maar schijnt nog veel mooier te zijn! Ik waan me weer helemaal in het Peruaanse als ik al deze fotos zie!
    Ik kijk al weer uit naar jullie volgende verhaal!

  • 01 Maart 2004 - 09:38

    Noud:

    He kids, alles kits zie ik... staat Venezuela nog steeds op jullie reisplan en zo ja, wanneer? We hebben heel Maracaibo al voorbereid op jullie komst. Chicho staat al klaar om jullie op te vangen... waar kan ik je emailen om de adressen en telefoonnrs. door te geven?

  • 01 Maart 2004 - 09:40

    Annelies:

    weer een ander hoofddeksel!

  • 01 Maart 2004 - 18:27

    Rob Er:

    Weten jullie dat er een hele nederlandse winter aan jullie neus voorbij gaat?..

  • 02 Maart 2004 - 09:50

    Huib:

    he reislustigen!
    niet op alle slakken zout leggen.... dat doen wij hier wel.
    veel plezier nog verder

  • 03 Maart 2004 - 15:36

    Remko:

    waaaaaaaaaaaaaaaaanzinnig. Ook een land voor mij dus.?
    Groet REMKO

  • 03 Maart 2004 - 23:20

    Lukkka:

    goshiiiiiii what a wonderful pictures!!

  • 07 Maart 2004 - 22:09

    Natalie:

    He Rotterdam, hoe gaat het daar in Bolivia. Met plezier lees ik je verhaal Joris, ja erg leuke dagen waren dat. Momenteel zit ik in Salta, wat een toffe stad. Ik skip Buenos en zet de tocht voort richting Rio. De laatste dagen de dorpjes hier bezocht en mezelf zojuist helemaal nat laten regenen in het nationaal park hier. Een goede reis, en tot in rotterdam. x

  • 08 Maart 2004 - 19:41

    Rob Bakker:

    Wat een prachtige foto's!
    Leuke verhalen. We zijn benieuwd naar de volgende verhalen.
    Veel plezier!
    Els & Rob

  • 09 Maart 2004 - 13:00

    Toon Robben:

    Weer eens genoten van jullie verhaal en de foto's. Vooral die van de geiSer boeide me erg.
    Blijf reis met belangstelling volgen.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Uyuni

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2004

SchepVla

16 April 2004

Dansen

01 April 2004

Amerikanen

20 Maart 2004

Muilezeldrijvers

11 Maart 2004

Kegelrechtzetter
Jor=
Actief sinds 29 Okt. 2003
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 229795

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: