Muilezeldrijvers - Reisverslag uit Cusco, Peru van Jor= - WaarBenJij.nu Muilezeldrijvers - Reisverslag uit Cusco, Peru van Jor= - WaarBenJij.nu

Muilezeldrijvers

Door: Joris

Blijf op de hoogte en volg Jor=

20 Maart 2004 | Peru, Cusco

San Juan de Chuccho, 16 maart

Ik heb het koud. Van onder mijn dekens zie ik door het deurtje dat op een kier staat - maar ook gewoon door de muren van nat riet - het vruchtbare erf van de familie Qupertino, waarop in terrassen de gedeeltes voor mais en cactussen en voor bloemperk + gazon te onderscheiden zijn. Er moet ook nog een hoek zijn voor asperges en voor het lokale vervoermiddel; de ezel, die ik vanaf hier alleen kan horen. Het erf houdt op waar de metershoge afgrond naar de Rio Colca begint. Er lopen kippen, katten, varkens en honden door elkaar heen en achter het afdakje waar we eten staat een hok met cavia's en één met konijnen waarop volgens Astrid een buizerd zit. Niet ver van mijn bed hoor ik het gekolk van de rivier. Het is laagseizoen hier en daarom zijn wij de enige gasten in Hostal Camping Restaurant La Casa de Rivelino, dat vanuit Cabanaconde gezien aan de overkant van de 1000 meter diepe Canyon Colca ligt, schuin onder Tapay; een dorpje op de schuine groene berghelling die je doet afvragen hoe de Spanjaarden er in Gods naam een kerktoren rechtop hebben gekregen. Overigens blijkt elk gehucht in de buurt met meer dan 3 huizen een kerk waard te zijn.
Een 'dodgy bridge' verbindt de overkant met het voor een kerk net te kleine San Juan de Chaccho waar wij vandaag in 4,5 uur naar toe afgedaald zijn.
Onderweg ontmoetten we 7 muilezeldrijvers in de leeftijd variërend van 5 tot 75 jaar. Met de eerste 5 voerden wij kortstondige gesprekken. Eén van hen bood ons om 11 uur vanochtend een brandende slok sterke Pisco aan. De 6e zei dat ik niet tegen zijn ezel moest duwen. (Ik hield de mand op de rug van het tegemoetkomende beest even vast om er zeker van te zijn dat ik niet van het smalle pad in de diepte zou storten.) En de 7e was een minstens 75-jarige vrouw, gekleed volgens lokale voorschriften. Zij gromde wat als antwoord op onze groeten en tikte met een stok ferm op de witte ezelskont, zodat haar beest met haar handelswaar wat vlotter over de keien omhoog sjokte. In het laatste stukje blauwe lucht vloog een condor, terwijl het in de verte licht begon te donderen.
Toen wij bezweet de brug bereikten, werden we, zoals gisteravond door een hippe hostel-/restauranteigenaar met sik en lok beloofd, opgewacht door een jong familielid die ons, behendiger dan wij, over een steil kronkelpad met keien, langs reusachtige vetplanten met de rivier links in de diepte en rechts beekjes met gesmolten gletscherwater, naar La Casa de Rivelino bracht.
Na de lunch brak op het vaste tijdstip het dagelijkse onweer los. Het behendige meisje bracht extra dekens naar onze hut en vroeg of we spaghetti of Alpaca-biefstuk wilden eten en of 7 uur een geschikte tijd daarvoor was.

  • 20 Maart 2004 - 22:06

    Opa:

    Gezellige lectuur voor het slapen gaan. Hoop, dat ik niet ga dromen van de ezels en/of de afgronden. Ik vind niet, dat Joris erg romantisch kijkt op de desbetreffende foto. Groeten, ook van Oma, Opa.

  • 21 Maart 2004 - 00:33

    Walb:

    amstelbiervrienden en spijkerhoek klootzakken, en dat in 1 film! gvd we zijn allebei goed bezig de laatste tijd!

  • 21 Maart 2004 - 08:26

    Oma.:

    Niet te geloven, Opa was de eerste met "n reactie. Jammer voor Walter. Kinderachtig he"die oude mensen. We genieten nog steeds van jullie indrukken. Veel liefs jullie Oma, die jullie mist.

  • 21 Maart 2004 - 11:51

    Walb:

    haha, oma van joris! ja ik lette even niet op..

  • 21 Maart 2004 - 12:16

    Annelies:

    eet jij cavia, Astrid? Je eetgewoontes veranderen wel. Dapper hoor!

  • 21 Maart 2004 - 15:14

    Charles:

    Het gaat maar door en stopt niet. Ik ben er jaloers op jullie. Geniet er van. Overigens niet op de cuy.

  • 21 Maart 2004 - 17:32

    Robert:

    ja, nu is de tijd wel aangebroken dat wij jullie missen. wanneer komen jullie weer es eten?...Groet van RobenSis

  • 22 Maart 2004 - 08:45

    Leenx:

    Dat van die ipod ga ik even uitzoeken, dat kunnen er trouwens ook wel 2 worden, een mini ipod voor mij dan...

  • 22 Maart 2004 - 09:45

    Huib:

    Jullie blijven me verbazen als wereldreizigers, mooie foto's weer. Jor, wanneer komt je verhalenbundel uit?

  • 22 Maart 2004 - 12:36

    Ratje:

    Komen jullie uperhaupt nog wel terug??? .... "Astrid en Joris, Pappa? Ja jongen, dat waren vrienden die in het begin van de eeuw zijn op vakantie gingen en nooit meer terugkwamen... Zucht, geef ze eens ongelijk..."

  • 22 Maart 2004 - 20:44

    Eline:

    Koud, weet je wat koud is!!! Hier in ons koude kikkerlandje waar het weer veelste koud is. Wij kwamen vanmorgen terug uit barc. waar het 18 graden en zonnig was en nu weer in de regen en de kou. Ik zou nooooiiiit meer terug komen als ik jullie was. Begin daar ergens maar een leuk tentje, komen wij jullie wel helpen.

  • 24 Maart 2004 - 16:03

    Linda:

    hallo assie en joris,
    na wat omzwervingen
    via Berlijn en SXSW, austin Texas
    en het kopen van een huis
    (jawel...!)weer terug op
    de basis en dus hoognodig
    tijd voor een reactie.
    Wat een waanzinnige beelden bereiken mij weer via jullie nimmer saaie
    reisverhalen.
    Ben benieuwd wat jullie
    allemaal nog gaat brengen alvorens terug te keren
    naar het Nederlandse waar je overigens net zo goed niet kunt zijn. Vanmorgen over de Mauritskade, langs kantoor, Juliana in kist voorbij zien komen.
    voorafgaand door motoren
    en de 4 zusjes.
    toch wel indrukwekkend ondanks mijn niet Koningsgezindheid.
    de dranghekken staan in het Haagse in ieder geval al klaar voor een grootscheepse uitvaart.
    Ik zal foto's maken....

  • 30 Maart 2004 - 15:53

    Dizid:

    mooi verhaal.

  • 31 Maart 2004 - 09:18

    JasW:

    lekker JorB, cavia! waar smaakt dat naar?
    Wij gaan vanavond kalfskop eten , die Carolien klaarmaakt. schijnt een limburgse delicatesse te zijn.
    superfoto's trouwens! groet JasW

  • 31 Maart 2004 - 11:26

    WalB:

    jor wanneer komen jullie terug? dit ivm wanneer we die 6 touringcars moeten bestellen

  • 18 Mei 2004 - 22:18

    Rainforest:

    heya ben via google hier gekomen.....
    wauwwww man daar wil ik nou ook nu zijn......arequipa lijkt me zo mooi.have fun u 2

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2004

SchepVla

16 April 2004

Dansen

01 April 2004

Amerikanen

20 Maart 2004

Muilezeldrijvers

11 Maart 2004

Kegelrechtzetter
Jor=
Actief sinds 29 Okt. 2003
Verslag gelezen: 496
Totaal aantal bezoekers 229771

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: