De oude Miralpeix - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Jor= - WaarBenJij.nu De oude Miralpeix - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Jor= - WaarBenJij.nu

De oude Miralpeix

Door: Joris

Blijf op de hoogte en volg Jor=

22 Februari 2004 | Argentinië, Buenos Aires

Uit de folder van Hess´ Hotel Colomé:
´A few places on earth still remain untouched in their natural beauty. Estancia Colomé is one of them...´

Ing. Adolfo Miralpeix gaf aanwijzingen aan zijn personeel, dat een witte pick-up vollaadde met druiven voor consumptie. Het hek stond open, maar er hing een bord aan met de tekst: Finca Montserat Propiedad privada Entrada prohibida. Het gaf toegang tot het enige groene stuk land in de buurt van Angostaco dat omringd is door rood-zandkleurige bergen, die als door een explosie in de grond geperste scherven allemaal dezelfde kant opwijzen.
Over een stoffig pad met lange groene bomen liepen we op de witte pick-up af. Ze wilden eigenlijk net vertrekken naar de stad, naar Salta, dat ruim 6 uur rijden hiervandaan ligt. Als we morgen terug zouden komen, konden we de oude bodega in werking zien. Ik zei dat we morgen vroeg zouden vertrekken. Met de bus naar Cafayate. De 80-jarige eigenaar vroeg de sleutels aan iemand met 2 kartonnen dozen vol druiven in zijn hand en riep tegen de overige mensen bij de auto: "Espera me!" (Wacht op mij!) en iets over druiven dat ik niet goed verstond.
De grote bruine deur ging moeilijk open. Op de natte betonnen vloer lag een brandslang. In de hoek stond een ouderwetse druivenpers. Er zaten scheuren in de muur van het binnenplaatsje. "Van de aardbeving in 1930." Op 1 van de betonnen tanks in een ruimte waar ook nog de oude vaten van Duits hout (MB Bodenheim, Cassel) lagen, stond met krijt een rekensommetje met de uitkomst 134. De bodega was in 1870 gebouwd. Het is nu 2004 dus dat is 134 jaar. Met zijn middelvinger wees hij de getallen aan. Aan de hand van de oude machines legde hij de kunst van het wijnmaken uit.
Inmiddels werd duidelijk dat we met de oude Miralpeix zelf te maken hadden. Een dag later zagen we het portret van zijn vader (Joaquin) in het wijnmuseum in Cafayate naast die van ander pioniers die van de droge provincie Salta een belangrijke wijnstreek hebben gemaakt.
Het rommelt momenteel in de familie Miralpeix. De opbrengsten vallen de laatste jaren tegen. Het werk is zwaar. Ruzies over geld. Met Adolfo zelf dreigt binnen een aantal jaren de hele bodega verloren te gaan. De verzoeken van Donald Hess, die met zijn Hess Group grote stukken land opkoopt en hier sinds de economische crisis 2,5 jaar geleden werkt aan een ´Zwitsers´ wijnimperium, klinken verleidelijk. Miralpeix nam in zijn met 1 peertje verlichte kantoortje ruim de tijd om ons de correspondentie tussen de Hess Group en hem te laten lezen en de foto´s van het bezoek van Donald aan de bodega te laten zien. Donald en zijn group hebben inmiddels de oudste bodega van het land gekocht en in 5 weken omgebouwd tot een sterrenhotel, waar je voor US$350 per nacht, per helicopter vanuit Salta naartoe gevlogen kan worden. Met een glimlach van ongeloof liet Miralpeix ook hier foto´s van zien. Likkebaardend legde aan de hand van foto´s, die zijn zoon onlangs had gemaakt, uit met welke geavanceerde technologieën Donald nu zijn wijn brouwt op het landgoed Colomé, die vervolgens alleen in Zwitserland verkocht wordt. De oorspronkelijke eigenaar van Colomé is geheel opnieuw begonnen op een stuk land hoger in de bergen. En in de buurt wordt beweerd dat zijn nieuwe wijn de kwaliteit van de wijn die van Colomé komt, ver overstijgt. Sowieso worden de activiteiten van Donald inmiddels met argusogen gevolgd. De supermarkt die hij heeft laten neerzetten, brengt de lokale kleine ´almacens´ in de omliggende dorpen in gevaar. De plannen om een eigen busmaatschappij op te richten (waarschijnlijk voor mensen met vliegangst) zouden ertoe leiden dat plaatsen als Molinos minder bezocht worden. Zijn verzoek om de ´Ruta 40´ iets in zijn voordeel om te leggen, is inmiddels door de ´governador´ afgekeurd.
Miralpeix vond Donald overigens een zeer sympathieke kerel, echt een heer. Hij dacht er nu over om dit stuk land - hij wees weer naar een foto - aan hem te verkopen.
Buiten het kantoortje maakten wij eerst foto´s van hem en hij daarna 1 van ons. De 80-jarige stond erop dat we adressen uitwisselden, dan zou hij de foto opsturen. Wij beloofden dat ook te doen. Ondertussen duwde hij een fles ´Viejo Miralpeix´ (Malbec 2002 Producción Limitada: 7000 botellas) in onze handen en zonder iets te vragen signeerde hij het etiket op de achterkant. 1 van de wachtende personeelsleden bracht een plastic tas met een paar kilo druiven. "Van 2 verschillende kwaliteiten." Nu moest hij écht gaan.
Naderend onweer weerhield ons ervan om de fles daarna in de bergen met uitzicht op de finca meteen op te drinken.

• 22 Februari 2004 - 08:35

Opa:

Mooi verhaal en foto's. Breng je wat van de wijn mee terug ?
    Groeten van Oma en Opa.

• 22 Februari 2004 - 08:54

Walb:

is dat wat, coca kauwen?

• 22 Februari 2004 - 11:19

Spap:

ik denk dat daar een lama staat(als lama boos hij spuugd senor)
    is Donald familie van Rudolf?

• 22 Februari 2004 - 18:39

Philippinos:

Èn, de bodega gekocht? Ben anders wel geïnteresseerd, lekker zelf onze wijntjes maken. Zie het al helemaal voor me.

• 22 Februari 2004 - 20:00

Arnoud En Ilonka:

Hoi Joris en Astrid,
    Wij hebben een zoon gekregen en we noenem hem Joris. Hij lijkt ook wel een beetje op je )net zo veel haar ' maar dat heeft hij van zijn vader...
    Mooie verhelen en foto´s ik geloof dat jullie een mooie rijs aan het maken zijn. we horen het nog wel groet Arnoud, Ilonka, Anne en Joris.
    arnoud.oud#tiscali.nl

• 22 Februari 2004 - 22:13

Walb:

jor! ik word oom!

• 23 Februari 2004 - 07:28

Claudi:

In een paar woorden een stukje persoonlijke geschiedenis. Laat je gedachten los op het sfeerbeeld van de oude wijnmaker uit Argentinie...raakt toch wel een romantische noot

• 23 Februari 2004 - 07:29

Claudi:

Hoe lang reizen jullie nu nog?

• 23 Februari 2004 - 08:50

Noud:

Raad eens...

Een lama!

• 23 Februari 2004 - 09:55

Maaike:

Wat een leuk verhaal weer. misschien moeten tijn en ik toch ook maar naar zuid amerika. geniet ze!

• 23 Februari 2004 - 10:55

Annelies:

wat een heerlijke belevenissen!

• 23 Februari 2004 - 13:49

Oplossing::

Alpaca

• 23 Februari 2004 - 14:23

Frank:

Hee Joor, benieuwd naar je verhalen als je terug bent!

• 23 Februari 2004 - 14:24

Frank:

Niet zo veel van die cucarachamuziek draaien, Joris, want voor je het weet staat heel je bodega vol met gaucho's!

• 23 Februari 2004 - 15:35

Remko:

Schitterend ! Neem voor opa en martje ook zo'n hod mee; Zijn "we" eindelijk van die oude lullen petten af !

• 23 Februari 2004 - 16:52

Opa:

Oma heeft een bericht gestuurd op het vorige bericht.Als je belangstelling hebt kijk daar dan even ! Groeten van Oma.

• 24 Februari 2004 - 09:30

Marion:

Hey cowboys! Hoe voelt dat nu acht uur op een paard? Enne... was het met of zonder strikje? Dan is het een lama of een alpaca!
    Geniet... en laat ons meegenieten!

• 24 Februari 2004 - 09:42

Marion:

Hee jor en azzie! Even een vraagje... wij willen volgende week een digi camera gaan kopen. Hebben jullie nog nuttige tips voor ons? Ben namelijk helemaal niet thuis in die wereld!

• 24 Februari 2004 - 11:51

Katrien:

Volgens mij moet dit dan toch echt de uiterst zeldzame en met uitsterving bedreigde Argentijns-Vlaamse reus zijn! Wanneer komen jullie verzamelde werken uit? Ik wacht er met smart op.

• 26 Februari 2004 - 20:26

Buurvrouw Els:

Hallo Astrid en Joris,
    bedankt voor jullie kaart waar ik heel blij mee was.Ik ontving hem 25-2.
    Alles is goed hier.Jullie post groeit gestaag. Ik heb er ook aan gedacht de dag dat jullie op de helft waren. Het duurt wel lang hoor, maar het allerbelangrijkste is dat jullie er van genieten. Ik volg jullie verhaaltjes en prachtige foto's via mijn dochter. Nog heel veel plezier. Groetjes van buurvrouw Els uit een koud Rotterdam.

• 26 Februari 2004 - 21:15

Jos Reinhoudt:

Wat een verschrikkelijk mooie foto's.

• 01 Maart 2004 - 09:35

Noud:

Een alpaca is toch een soort llama?

• 01 Maart 2004 - 20:48

Ro: