De wekker - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Jor= - WaarBenJij.nu De wekker - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Jor= - WaarBenJij.nu

De wekker

Door: Joris

Blijf op de hoogte en volg Jor=

07 Januari 2004 | Argentinië, San Carlos de Bariloche

Als de dollar inderdaad in dit tempo blijft dalen, zitten we hier in 2005 nog... Dus iedereen alvast het allerbeste voor 2004 en daarna! Ons nieuwe jaar begon in Torres del Paine in een tent bij een ijsgroen meer; Lago Pehoe, dat Astrid sinds onze ontmoeting met een paar Zwitsers niet meer zonder Duits accent kan uitspreken. We dronken Chileense champagne bij de broodjes knakworst. Voor de tent keek een familie Patagonische heideganzen ongegeneerd toe en boven een heuvel met daarachter een besneeuwde bergtop verscheen een regenboog. Het waaide hard maar echt koud werd het niet.

Het wekgedeelte van onze HEMA wekkerradio hebben we inmiddels vervangen. In Punta Arenas, in de Zona Franca (een soort meubelboulevard maar dan voor Piekfijn- en Raak-voor-een-knaak-winkels) kochten we een klassieke plastic reiswekker van het merk Casio. Die van de HEMA voldeed niet aan onze verwachting, te weten: ons wekken voor vroege busritten, boottochten en dergelijke. De digitale klok en de radio werken naar behoren.
Gisteren rond 10.00 uur - we sliepen uit na een aantal dagen met vroege boot- en bustripjes - ving ik de woorden ´pavemento´, ´carretero´ en ´Perito Moreno´ op van een gesprek dat uit de radio klonk. De lokale radiozender Radio Activa besteedde aandacht aan de geplande asfaltering van de weg naar 1 van de weinige (tot voor kort in ieder geval) nog groeiende gletschers in de wereld: de Ventisquero Perito Moreno, die rond de jaarwisseling ook door veel Argentijnen zelf bezocht wordt. ´s Middags bracht een tandeloze clown ons er in een gehavend busje van de firma Caltur over anderhalf uur grindweg heen. Het busje was half gevuld.
Het reusachtig ding van lichtblauw ijs met zwarte banen van afgeslepen berg is onfotografeerbaar indrukwekkend. We hadden voor een kort late middagbezoek gekozen omdat we de dag ervoor al elf uur gevaren hadden door het Parque Nacional Los Glaciares langs drijvende ijssculpturen en niet minder imposante gletschers. Maar het gekraak en geknars dat uit de Perito klinkt - als in slowmotion afgespeeld onweergedonder maar dan op de juiste toonhoogte - én de zo nu en dan afbrekende stukken zo groot als eengezinswoningen die in het water een soort vertraagde explosie genereren, boeien gemakkelijk nog een hele dag.
De weg terug verklaarde de plannen omtrent de asfaltering. Dezelfde tandeloze clown zat weer achter het stuur en op een of andere manier duurde deze tocht niet anderhalf maar drie uur. De bus zat stampvol en bood de clown voldoende publiek om zijn zak onzinnigheden leeg te kiepen met als hoogtepunten het plotseling opstaan, al afdalend langs een steile afgrond, om zich te keren tot zijn publiek met de vraag wat we van de gletscher vonden óf het verzoek aan een passagier om even de rem ingedrukt te houden (eveneens op een schuin stuk) zodat hij het stof van de voorruit kon gaan vegen. Lachend, gierend én brullend reden we met een zakkende zon door een schilderachtig landschap met een violet, blauw, oranje, donkergrijs en gletschermelkwit wolkendek. Als een landschapsschilder als William Turner het zo geschilderd zou hebben, zou hij nooit serieus genomen zijn.
Om 22.25 uur bereikten we het busstation van El Calafate. We aten goede pizza´s bij El Rancho.

• 06 Januari 2004 - 23:20

Len:

waar zijn de pica's?

• 07 Januari 2004 - 07:48

Claudi:

Indrukwekkend die ijsmassa.

• 07 Januari 2004 - 09:15

Noud:

Beste wensen, viajeros... Dat jullie maar lang weg mogen blijven! Ik geniet van jullie verslagen en foto's... zaterdag vliegen wij naar Venezuela... ay caramba!

• 07 Januari 2004 - 11:18

Marion:

WAUW!
    Stoer he die gletchers! In Noorwegen waren ze ook errug cool! 2004 is al weer goed begonnen zo te zien! Lekkere worsten!

• 07 Januari 2004 - 12:33

Sander:

God...dorrie wat een waanzinnige reis maken jullie. Ja ja Horis ik heb je site gevonden, je weet het ik ben niet zo goed met internet! Ik wens jullie vanuit het mistige Rotterdam en heel goed en gezond 2004! Ik volg.....

• 07 Januari 2004 - 12:33

Sander:

Oh ja dom dom dom natuurlijk ook van Sakia..... hihi

• 07 Januari 2004 - 12:38

Walb:

lekker verhaal weer! ..jammer dat ik nu niet kan zeggen dat IK die éne foto heb gemaakt..

• 07 Januari 2004 - 12:53

Martijn:

Na twee dagen zwerven door Tokyo, Kamakura en Endoshi in Japan geniet ik van jullie avonturen. Ik kan je zeggen dat Japan ook zeker een bezoek waard is. Zoals je begrijpt 3 keer per dag aan de lopende band zitten om dan toch nog maar zo'n schoteltje met van die bolletjes of rolletjes rijst met dode of rauwe vis op te tillen en te eten. Echt een FEEST!!! Ps heb nog gezwaaid naar jullie vanaf de overkant van de Pacific.
    Mazzel Martijn
    PS IK ben dus over een week 4 dagen in Paramaribo

• 07 Januari 2004 - 16:27

Rob&sis:

ook wij zijn weer aan het proberen de draad op te pakken na drie weken tropen. Erg leuk geweest. Als we de foto's zien kunnen we er ons ALLES bij voorstellen. ciao......

• 07 Januari 2004 - 18:14

Oma En Opa:

Prachtig, Joris moet iets vriendelijker kijken met zoveel moois...

• 07 Januari 2004 - 18:53

Michiel:

Hey Joris en Astrid, Happy NEW YEAR! Prachtige foto's en mooi verhaal, heel veel plezier!

• 07 Januari 2004 - 23:54

Femke:

Gaaf!!! mooie foto's! Ik wil ook! x

• 08 Januari 2004 - 11:10

Len:

echt, waanzinnig gewoon.

• 08 Januari 2004 - 12:24

Pamela:

Hee lieve Jastrid en Soris, Gelukkig nieuw jaar! We hadden het erg gezellig bij Walter en Carolien. Trekken jullie nu weer wat noordelijker, richting de evenaar? All seasons in one holiday? Astrid, je mist nu wel de uitverkoop bij Van Dijk hoor!

• 08 Januari 2004 - 12:59

Titia:

Beetje laat, maar alsnog de beste wensen voor 2004!
    Wat een gave reis maken jullie! Ik wil ook! Ik geniet van jullie verhalen en natuurlijk van de prachtige foto's.
    Liefs Titia

• 08 Januari 2004 - 15:50

Leenx:

ja, ik vind het mooi geweest, het filmfestival komt er aan, en dan hoor je gewoon in Rotterdam te zijn... toch?

• 13 Januari 2004 - 21:46

Rem:

Mooi! groet rem en bar.

• 14 Januari 2004 - 16:18

Marilín:

The only words I understood were "pizza" and Perito Moreno. I'm Argentinian and the pictures that you have taken are simply beautiful. I can imagine how great time you're having! Cheers

• 16 Januari 2004 - 15:11

Oma En Opa.:

Hartelijke gelukwensen,metAstrid's verjaardag. Unieke foto's van die ijsschotsen. Hoe hebben jullie die zo van dichtbij kunnen opnemen? Opa zegt natuurlijk 'n telelens suffie. Dat was tegen mij. MaAndag krijgen we de lift!. Amuseren jullie je nog steeds ?Hartelijke groeten veel knuffels jullie Oma en Opa.

• 17 Januari 2004 - 21:39

Eline En Leo:

Hallo As,
    Van harte gefeliciteerd met je .... verjaardag. Jesus wat gaat die tijd weer snel, nu ben je alweer bijna jarig. Hier in Nederland nog 1 uur en 45 minuten. Geniet van je apparte verjaardag en we vieren wel een feestje wanneer je weer terug bent. Ik zal een wijntje op je verjaardag nemen.

• 18 Januari 2004 - 09:29

Rem:

As nog van HARTE !!

• 18 Januari 2004 - 11:55

Spap:

Hallo beiden ik heb vanmorgen al een mailte gestuurd om jullie te feliciteren daarna zijn we naar waalwijk naar een rommelmarkt gegaan en hebben een uurtje rond het lido gewandeld.
    wandelen doen we sinds de kerstvakantie in het weekend elke dag (goed he).
    groetjes spap en smam.

• 18 Januari 2004 - 12:09

Frank:

Alle bioscoopgaande aardbewoners zijn momenteel in de ban van de ring en jullie bewandelen paden als in Middle Earth en zien bergen (de Three Towers van Torres)en ijsmassa's met namen zoals Tolkien ze had kunnen bedenken (Mirador: wow!). Walter is ook op avontuur samen met Erik van Loon; vandaag van Krakow op weg naar Auswitsch. Hier staat het Filmfestival voor de deur. Zal jullie missen daar. Astrid, nog van harte!

• 18 Januari 2004 - 12:43

Simone:

Az, gefeliciteerd met je verjaardag!

• 18 Januari 2004 - 19:21

Titia:

Hoi As, gefeliciteerd met je verjaardag!
    Liefs Titia

• 28 Februari 2004 - 23:30

Moeder-natalie:

Wat een geweldig reisverslag mooie foto's en nog veel plezier,samen met Natalie.