Trapleuningen - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Jor= - WaarBenJij.nu Trapleuningen - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Jor= - WaarBenJij.nu

Trapleuningen

Door: Joris

Blijf op de hoogte en volg Jor=

18 Januari 2004 | Chili, Santiago de Chile

We hadden het over trapleuningen. Toen hij 8 jaar geleden op Chiloe kwam en na een jaar Bolivia in het dorpje Chonchi was gaan wonen, wisten ze hier niet hoe ze trapleuningen moesten maken. Zonde van het hout vonden ze dat. "Trapleuningen zijn gemaakt om je aan vast te grijpen, mocht je je verstappen op de trap, toch?" Ik knikte braaf en daar bleef mijn bijdrage aan het gesprek met de eigenaar van Hospedaje Esmeralda By The Sea zo´n beetje bij. De helblauwe ogen van de naar ik vermoed californische eigenaar leken soms hun focus te verliezen tijdens zijn monologen en daarom knipperde hij zo nu en dan, waarbij zijn ogen steeds redelijk lang dicht bleven. Echt wijd open gingen ze nooit. Ze bleven vriendelijke spleetjes, die vertwijfeling zaaiden of zijn verstrooidheid echt of gespeeld was.
Even verderop had hij een mosselkwekerij, maar omdat de oogst dit jaar als gevolg van de kou laat was, was het onzeker of hij het benodigde studiegeld voor zijn zoon dit jaar kon opbrengen. Bovendien was er een vin van de schroef van zijn 7 meter lange boot [lang genoeg om de weersveranderingen rond het eiland Chiloe te kunnen overleven] afgebroken en zijn zoon was weg met de enige auto die nog reed, dus hij kon ook geen verf kopen om zijn hulp, die nu achter het huis hout aan het hakken was, aan het werk te houden. Het waren slechts enkele van de onregelmatigheden die het leven zo interessant houden, zo concludeerde hij. "God, wat was het leven saai toen ik nog rijk was!", voegde hij eraan toe.
"Maar trapleuningen kunnen ze hier niet maken. Toen ik aangaf dat ik wilde dat de stukken vastgeschroefd werden, ontstond er al een discussie. En toen ze hoorden dat ik in het midden nog een extra balk wilde, zodat kleine kinderen er niet tussendoor kunnen vallen, werd ik uitgelachten. ´Wat een houtverspilling!´"
De bedeesde, zangerige stem waarmee de hospedaje-eigenaar sprak, leek op die van Anthony Hopkins in Silence of the Lambs; vriendelijk beheerst, maar ondertussen... In Bolivia had hij gehandeld in vogelspinnen. Hij kocht ze voor 4x de lokale marktwaarde (1 dollar), waardoor hij in contact gebracht werd met boliviaanse schoonmakers die, als ik het goed begreep, de meest gezonde en sterke spinnen vonden. Hij verkocht ze voor 120 dollar, onder andere in Duitsland waar ze in pakhuizen dienst deden als muizen- en insectenverdelgers. Om onverklaarbare redenen werd de import van spinnen van de ene op de andere dag verboden in Europa, waardoor hij zijn business kon opdoeken.
Toen de andere tijdelijke bewoners van de hospedaje een voor een de ontbijttafel hadden verlaten - zij wisten blijkbaar dat zijn monologen geen einde kenden - begon hij over the woman who needed shootin´, de vrouw van een ´so called´ vriend/kennis. Zij was 26 en de vriend/kennis 75. Ik onderbrak hem met de vraag of hij bedoelde dat the woman who needed shootin´ geen aardige vrouw was. Hij legde uit dat een vrouw die het verdiend neergeschoten te worden niet alleen onaardig is maar verschrikkelijk. Hij gebruikte engelse woorden die ik niet kende. Ze had eerst nog geprobeerd hem te versieren, maar hij moest niets van haar hebben. Ze kwam uit Queilen in het zuiden van het eiland. Door inteelt zijn de hersenen van de mensen in Queilen aangetast. Ze zijn daar in staat om elkaar te doden, in stukken te hakken en er dan een maaltijd van te bereiden. Dat was nog geen anderhalf jaar geleden zo gebeurd.
Omdat hij haar niet wilde, had the woman who needed shootin´ het aangelegd met de 75-jarige Guido. Ze was bij hem ingetrokken en in het huis van Guido was een trap zonder trapleuningen, zo kwam zij ter sprake. Het was een verschrikkelijke vrouw voor Guido. Ze buitte hem uit en ondertussen had ze elders nog een jongere vriend. Toen zij uiteindelijk haar spullen gepakt had en op het punt stond de oude Guido te verlaten, werd zij onderaan de trap gevonden met een kogel in haar achterhoofd. Haar vinger zat om de trekker, zodat het zelfmoord leek. Ze overleefde echter en loopt hier in de buurt nog steeds rond met die kogel in haar hoofd.
De zelfmoordaanslag werd in twijfel getrokken. Ook de eigenaar van Hospedaje Esmeralda By The Sea is ervan overtuigd dat Guido geschoten heeft. "Wie pakt nou eerst zijn spullen en pleegt vervolgens zelfmoord? En iemand die zelfmoord pleegt, schiet toch niet in zijn achterhoofd, maar in de mond of hier." Hij tikte op zijn slaap. "Bovendien was het echt een verschrikkelijk mens." Hij beweerde dit alles op dezelfde toon als waarop hij eerder die ochtend een college had gegeven over enge ziektes die je in Bolivia op kunt lopen.
Het kwam tot een rechtzaak. Een advocaat hier uit het dorp - hij wees door het raam zijn huis aan - verdedigde Guido met het argument dat de beweringen van iemand met een kogel in haar hoofd niet al te zwaar meegewogen dienen te worden in de rechtspraak. "Zo gaat het hier in Chili.", zei hij met een glimlach onder zijn spleetoogjes.
Uiteindelijk is Guido vrijgesproken van poging tot moord maar hij moet de rest van zijn leven het ´slachtoffer´ wel een paar honderdduizend pesos per maand betalen. "Maar hoe kwam ik ook alweer op the woman who needed shootin´? Oh ja, we hadden het over die trap. Nou, Guido heeft dus een trap zonder trapleuning en zij is daar ooit vanaf gevallen. Heup gebroken."

• 19 Januari 2004 - 01:16

Astrid:

Slingers, ballonnen, taart én zon maar mijn verjaardag zit er nu ook hier bijna op. Bedankt voor alle felicitaties! Wij gaan nog een paar dagen chillen op Chiloë en daarna verder naar het noorden. Liefs, Astrid

• 19 Januari 2004 - 08:47

Marion:

Hee vakantiegangers! Wel een ietsiepietsie te laat (krijg je ervan als je thuis nog steeds geen computer hebt!!) maar... Lieve Astrid, welkom in het rijk van de 32 jarige!!! Ontzettend gefeliciteerd en nog hele vele (gave reizende) jaren erbij!

• 19 Januari 2004 - 09:28

Annelies:

wat een prachtig verhaal weer!
    het beste met de voeten.

• 19 Januari 2004 - 11:07

Opa:

Beste Joris en Astrid,

Was me niet bewust, dat je naar Zuid-Amerika moet om een theorie over trapleuningen te begrijpen, maar zonder dat kun je er natuurlijk geen leuk verhaal over schrijven. Wederom prachtige foto's, al mis ik een foto over de relevante trapleuning. Groeten van Opa (en Oma)

• 19 Januari 2004 - 12:02

Martijn:

Klinkt mooi. En die foto's kunnen aan mijn muur

Groeten uit Paramaribo

Martijn

• 19 Januari 2004 - 12:21

Hanneke En Willem:

Astrid, nog van harte! Dit stuk is onmiskenbaar de aanzet voor een filmscript. Prachtig!
    Hartelijke groet uit Curaçao.

• 19 Januari 2004 - 13:26

Frank:

En de PC Hooft prijs gaat dit jaar naarrrrrr... jawel, lekker verhaal Joor. En die foto 'Onder cabeze del Indio is geen foto, maar een schilderij van Caspar David Friedrich, of dan tenminste een foto van Bas Jan Ader naar Caspar David Friedrich! Geweldig mooi, bijna net zo mooi als Astrid toen zij 32 werd! Pleizier!

• 19 Januari 2004 - 21:07

Len&mars:

azzie, zo te zien ben je fijn verrast op je verjaardag! Gefeliciteerd nog, meid.
    En wat een geweldig verhaal, ik heb zitten gniffelen!

• 19 Januari 2004 - 21:11

Buurvrouw Els Bosman:

Astrid, gefeliciteerd! een aparte verjaardag zeker?
    Ik geniet van jullie verhalen en foto's. Erg leuk.Thuis alles ok. Groetjes van de buurvrouw uit Rotjeknor.

• 19 Januari 2004 - 23:45

Edith:

As van Jor was ook nog jarig las ik! gefeliciteerd!! leuk zo'n ver-weg-verjaardag! En ik lees ook mee hoor! Leuk!
    kussss van de moes van Walb !

• 20 Januari 2004 - 12:14

Fleur:

lieve zus
    nog gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren!

• 20 Januari 2004 - 12:39

Toon En Sefa Robben:

We genieten echt van je site. Als schooldirecteur in de VUT ken ik je voor de verslagen een erg hoog "opstelpunt"toe. Die frik !! Leuke sfeerfoto's. Gefeliciteerd nog met je verjaardag, goede voortzetting van de reis en wellicht tot ziens.

• 20 Januari 2004 - 18:21

Spap:

Weer perachtige foto'shet verhaal lees ik straks op mijn gemak want ik heb het toch afgedrukt voor ons mam
    ,foto's meteen afdrukken kan ook weer ik heb het systeem een paar maanden terug gezet het zal dus wel aan de instellingen gelegen hebben,gelukkig kun je xp terug zetten naar een datum toen het nog wel goed was.
    Ook groetjes van Smam

• 21 Januari 2004 - 12:41

Walb:

jor, je schrijft als een schrijver! hoe hebben jullie het nou écht?

• 22 Januari 2004 - 17:25

Rem:

staat wel aardig, zo'n baardje a la George Baker met zijn groene tasje !

• 23 Januari 2004 - 18:21

Jacobien:

hoi! Ik ken jullie niet, maar ik wilde even zeggen dat ik met heel veel bewondering heb gekeken naar jullie foto's! Heel erg mooi! Orgineel! Fijne vakantie nog!

• 24 Januari 2004 - 08:03

Spap:

EEN BERICHTJE UIT DE KRANT.
    Een 50 jarige vrouw uit Hilvarenbeek is bij een val van de trap met haar hoofd tussen de spijlen van de leuning terecht gekomen en moest door de brandweer met behulp van een kettingzaag uit deze benarde positie worden bevrijd.
    Conclusie..
    Trapleuningen kunnen ook gevaallijk zijn,oftewel ieder voordeel heb zijn nadeel.

• 24 Januari 2004 - 14:16

Eline:

Vakantieganger, ik begin nu toch echt momenten te krijgen waarop ik je even wil bellen. Wij hebben vandaag ons huis verkocht aan niemand minder dan Gerben en Maureen. We kunnen hier blijven wonen tot 1 oktober dit jaar en dan gaan we verhuizen naar ons nieuwe huisje in Oisterwijk. Geweldig toch, helaas wel aardig wat aan de prijs moeten doen maar daar komen we wel weer overheen. Nu nog een leuke baan vinden en dan is alles weer in orde. Maar wilde je dus gelijk even bellen en besefte toen van o ja, ze zitten nog steeds erg ver weg. Wat heb jij een lieve vent, dat hij jouw verjaardag zo leuk aangekleed heeft. Hoop dat jullie ontzettend genieten maar zal toch blij zijn wanneer jullie weer terug zijn en we weer lekker bij kunnen kletsten. Groetjes.

• 25 Januari 2004 - 17:49

Sjoerd Douwe:

Joris, weer ik. ben direct naar je site gegaan en gekeken. Ben weer jaloers op je foto's en de manier waarop je een verhaal kan schrijven, RESPECT. Veel plezier nog.
    Sjoerddouwe ook "waarbenjij.nu lid"

• 28 Januari 2004 - 20:15

Gerda En Ton:

Hallo Joris en Astrid,
    Prachtige reis maken jullie. wat is er veel moois te zien op deze wereld! Wij zijn net thuis uit Suriname.
    Hartelijke groeten en veel reisplezier.